Wednesday 25 May 2011

Anti-Hezbollah Clergyman Suspected of Spying

Al-Manar
Sheikh Mohamad Ali Hussaini
Lebanese daily Al-Akhbar reported on Monday that the army intelligence has detained the secretary-general of the Arabic-Islamic Council under suspicion that he collaborated with the Israeli Mossad.

Mohammed Ali H., who is a clergyman, was moved to the ministry of defense in Yarze from his home in the southern port city of Tyre for interrogation, the daily said.

The secretary-general was under surveillance for around a year, when the Information Branch of the Directorate General of Internal Security forces suspected his collaboration with the Mossad, security sources told al-Akhbar.

High-ranking security sources refused to confirm or deny if the detainee admitted to collaborating with the Israeli enemy, but said information gathered about him over the past 10 days led to his arrest.

The Lebanese intelligence unit also confiscated computer sets, communication equipment and documents from his home.

(AP)–16 hours ago

BEIRUT (AP) — A security official says a Shiite Muslim clergyman and scholar has been detained in south Lebanon on suspicion of collaborating with Israel.

The official said Tuesday that Mohammad Ali al-Husseini was detained Saturday. He says the cleric will be referred to military court if the charges are confirmed. He spoke on condition of anonymity in line with regulations.

Lebanon and Israel technically remain at war, and more than 100 people have been arrested in Lebanon since 2009 on suspicion of spying.

The detention marks a rare instance of a clergyman's suspected involvement in a spying case. Al-Husseini is known to be against Hezbollah, the Shiite militant group that fought a war with Israel in 2006.

بـ«مناورة» يتيمة، قدّم رجل دين معروف نفسه منافساً لـ«المقاومة الإسلامية» كقائد لـ«المقاومة الإسلامية العربية»، لكنه أوقف أمس بشبهة التعامل مع إسرائيل، واقتيد إلى اليرزة للتحقيق معه

أوقفت مديرية استخبارات الجيش أمس الأمين العام لـ«المجلس الإسلامي العربي»، رجل الدين محمد علي ح. في صور، بعد الاشتباه في تعامله مع الاستخبارات الإسرائيلية. ونقلت دورية من فرع المكافحة في استخبارات الجيش رجل الدين المعروف من مكان سكنه في مجمع الرز في صور ـــــ مفرق العباسية مساء أمس، ونقلته إلى وزارة الدفاع في اليرزة للتحقيق معه. وفيما رفضت مصادر أمنية رفيعة معنية بعملية التوقيف تأكيد ما إذا كان الموقوف قد أقرّ بالشبهات المنسوبة إليه أو لا، فإن مصادر أمنية متابعة لملفه ذكرت أنه كان قيد متابعة أمنية منذ مدة طويلة تصل إلى نحو عام كامل عندما حدّد فرع المعلومات في المديرية العامة لقوى الأمن الداخلي معطيات تقنية تشير إلى احتمال وجود صلة له بالاستخبارات الإسرائيلية. ولفتت إلى أنه في إحدى مراحل الملاحقة، جرى تبادل المعطيات بشأنه بين فرع المعلومات وجهاز أمن المقاومة واستخبارات الجيش، بسبب حساسية موقعه. وبقي الرجل تحت أنظار الأجهزة الأمنية، إلى أن أُوقف أمس بعد اكتمال المعطيات بشأنه.

والمعروف عن الموقوف أنه من أكثر رجال الدين الشيعة انتقاداً لحزب الله وإيران وسوريا، ويقف دوماً في الموقف المعارض لهم، داخلياً وخارجياً. ومن المتداول في الأوساط الأمنية والسياسية أنه يتلقّى دعماً مالياً سعودياً لحركته، علماً بأنه كان قد زار السعودية عام 2008 حيث التقى الملك عبد الله بن عبد العزيز. ومن اللافت أن الرجل كان قد أعلن عام 2009 أن لديه قوات عسكرية أجرت مناورة للتصدي للقوات الإسرائيلية تحت مسمّى «المقاومة الإسلامية العربية»، وعرض على شبكة الإنترنت صوراً لمقاتليه خلال المناورة يظهر فيها خمسة مقاتلين، قبل أن يعلن أن عدد المنتسبين العرب إلى قواته بلغ 1500 مقاتل. ولاحقاً، أعلن تجميد الأنشطة العسكرية، علماً بأن تلك المقاومة أعلنت في كانون الثاني 2009 مسؤوليتها عن عملية إطلاق الصواريخ التي جرت باتجاه الأراضي الفلسطينية المحتلة حينذاك، لكن لا أحد أخذ ذلك الإعلان على محمل الجد.

River to Sea Uprooted Palestinian

No comments: